För många byggprojekt är det idag krav på att arbeta utifrån hållbara metoder för att minska vårt klimatavtryck. På Havator erbjuder man sina kunder tunga, säkra och ”elektriska lyft”. Genom bolagets nya eldrivna kranar vill man vara en aktör som är med och bidrar till morgondagens grönare byggarbetsplatser.
Havator är Nordens ledande helhetsleverantör av lyfttjänster och montagearbeten. Bolaget har nyligen investerat i mobila eldrivna kranar, två larvgående samt en mindre fjärrstyrd. De unika kranarna skapar fördelar i nya sammanhang och byggnadsprojekt. Fredrik Rudolfsson är affärsområdeschef för larvburna kranar på Havator;
– Vi ser idag en ökad efterfrågan men också vinst på att ställa om till grönare byggande, i vissa regioner i Sverige är det numera även krav på att arbeta utifrån hållbara metoder. Användandet av exempelvis fossilfria drivmedel i arbetsfordon och kranar är en del i det, medan ren eldrift är det mest effektiva ur miljösynpunkt.
Allt fler klimatsmarta lösningar inom bygg
Fördelarna med eldrivna kranar är flera; noll utsläpp, tystare gång, enkelt handhavande och fler användningsområden. Fredrik Rudolfsson fortsätter;
– Med vår nya larvburna och fjärrstyrda Palfinger kan vi smidigt arbeta i industrilokaler och trånga utrymmen utan att miljön påverkas negativt. Andra typiska områden är exempelvis serverhallar, gruvor och liftsystem vid skidorter. Denna mindre kran kan även monteras på lastbilschassin vilket gör den flexibel på flera sätt.
De två större elkranarna som Havator också erbjuder har en lyftkapacitet på 160 respektive 250 ton. Kranarna har visat sig vara väldigt populära i flerbostadsprojekt där man behöver lyfta, flytta och montera prefabricerade betongstommar, men också stål- och träelement.
– Stockholms- och Göteborgs stad, Trafikverket och andra större beställare har idag högt ställda miljökrav där man i regel tittar på det totala klimatavtrycket för ett projekts genomförande. Det kan exempelvis handla om att använda miljövänligare betong. För oss innebär det här att vi måste ha rätt hydraulvätskor och en viss euro-klassning på dieselmotorerna. Våra helt eldrivna kranar blir därför ett viktigt komplement.
Men även bland mindre beställare och privata bolag har intresset för hållbart byggande ökat på senare tid menar Fredrik Rudolfsson. Många är positiva och ser att eldrift inte enbart är klimatsmart utan även ett smidigt och effektivt alternativ till konventionell teknik.
– Jag tror även att det är lite så att vi alla på något sätt vill visa att vi går åt rätt håll i utvecklingen och försöker anamma nya lösningar om de samtidigt också är relevanta och bra i det vi gör.
– Även om investeringskostnaderna för en eldriven kran är högre så är driftkostnaderna betydligt lägre. Som leverantör innebär det här att vi kan ligga i framkant och erbjuda de bästa och mest miljövänliga lösningarna när det gäller tunga, säkra och effektiva lyft vid alla typer av byggprojekt.
Effektivitet och användarvänlighet
Havators eldrivna kranar är minst lika effektiva som konventionella dieseldrivna motsvarigheter. Kranförarna upplever att arbetsmomenten till och med går lite snabbare, vilket har att göra med att en elmotor svarar bättre än en dieselmotor och kan ge full effekt direkt. Per Lööf är kranförare på Havator;
– Det är enorm skillnad på flera sätt. Jag har varit kranförare på Havator sedan 2004 och kör nu vår eldrivna 250-kran. Framför allt är det mer effektivt att utföra monterings-arbeten då responsen är bättre och maskinen reagerar snabbare vid arbetsmomenten. Dessutom går den tystare, inuti hytten kan jag ha lägre ljudnivå på min radioutrustning vilket också bidrar till en bättre och trevligare användarupplevelse.
– Att köra en eldriven kran är också enklare då man använder en joystick i stället för en traditionell fotpedal. Vi slipper också tomgångskörning med dieselavgaser vilket är bra för både oss och miljön.
En annan fördel med Havators eldrivna kranar är att de klarar sträng kyla och många minusgrader vilket ibland kan vara ett problem för dieselmotorer. Batterierna som är monterade i Havators elkranar räcker i upp till åtta timmar innan de behöver laddas. Samtliga batterier är också helt återvinningsbara.
– Vår första inköpta eldrivna kran har vi nu haft i drygt ett halvår och fungerat enligt förväntan, med andra ord mycket väl. Då allt fler beställare efterfrågar eldrivna alternativ så kommer vi också göra allt för att möta behoven. Det är nog enbart en tidsfråga innan vi breddar vår kranpark med fler eldrivna modeller, avslutar Fredrik Rudolfsson.
Läs mer om vårt arbete med eldrivna kranar här
Vill du veta mer gör en bokningsförfrågan så hjälper vi dig utifrån dina behov!